Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Wybudowana w latach 1910-1917, jest linią jednotorową, o szer. 750 mm, o długości całkowitej 48 km. Biegnie ona od stacji Ełk Wąsk. do stacji Turowo, z odgałęzieniem w Laskach Małych dł. 10 km, do stacji Zawady Tworki. Wije się w sąsiedztwie pięknych jezior: Selmęt Wielki, Nieciecz, Skomętno. Krajobraz mazurski z licznymi pagórkami, jeziorami, oczkami wodnymi oraz pięknymi lasami, tworzy specyficzny i niepowtarzalny mikroklimat.

CZAS BUDOWY
Na zlecenie landrata (starosty) Suermandta zarządzającego powiatem ełckim, w początku naszego stulecia już w 1905 roku podjęto prace związane z projektowaniem kolei wąskotorowej na terenie powiatu. Głównym zadaniem tej kolei miało być generalne ożywienie gospodarcze powiatu, gdzie było brak dogodnego transportu lokalnego. W założeniach projektowych krył się jeszcze aspekt militarny, gdyż kolej miała dochodzić do granicy z Rosją (w Zawadach i w Turowie). Zawady, gdzie znajdowało się przejście graniczne przemianowano nawet na Grenzwach. Takie podejście uzasadniała napięta sytuacja poli tyczna w Europie, szczególnie w stosunkach między Niemcami i Rosją. Do realizacji projektu zawiązano spółkę Lycker Kleinbahn-Aktiengesellschaft, która podlegała bezpośrednio pod Wschodnioniemieckie Towarzystwo Kolejowe (Ostdeut sche Eisenbahn-Gesellschaft) z siedzibą Dyrekcji w Królewcu. Wykonawstwo zlecono berlińskiej firmie Lenz, która dostarczyła również tabor i wyposażenie niezbędne do eksploatacji. Budowę 42 kilometrów linii głównych z torem szerokości 1000 mm kolei Lycker Kleinbahn rozpoczęto w roku 1912, od Ełku przez Laski Małe, Borzymy, do Turowa (38,24 km) z odgałęzieniem od Lasków Małych do Zawad (9,75 km). W zasa dzie kolej budowana była na terenie równinnym, ale w niektórych miejscach były trudne warunki terenowe i trzeba było przyjąć nachylenia dochodzące do 13%o i oraz łuki o promieniu 150 m. Tory budowano z ciężkich szyn typu H-93 i H-100. Wzniesiono kilka bu dowli inżynierskich, między innymi most betonowy przez rzekę Ełk, mosty stalowe przez rzekę Małkiń koło Sypitek i przez małą rzeczkę Pietraszkę oraz dwa wiadukty dro gowe koło Kalinowa. Prace budowlane postępowały dosyć szybko i już 22 października 1913 roku nastąpiło otwarcie ruchu na trasach: Ełk - Laski Małe - Borzymy i na odgałęzieniu Laski Małe Zawady.
Dalej
PRZEWOZY NA KOLEI EŁCKIEJ OD 1971 ROKU
LOKOMOTYWY EKSPLOATOWANE NA KOLEI EŁCKIEJ OD 1951 ROKU
WAGONY EKSPLOATOWANE NA KOLEI EŁCKIEJ OD 1938 ROKU